چهارشنبه، آبان ۱۰، ۱۳۹۱

Hva er forskjellen på min og din kultur?





Først bør vi vite og forstå ordet kultur.Jeg tror det er mange meninger om det? Hver nasjon har en egenkultur, og de har spesifikke definisjoner om det. Men det mange kan være enige om er at kultur er:
Lært og ikke medfødt
Består av verdier, vaner og kunnskaper
Overføres fra generasjon til generasjon
I følge de definisjonene har Iran mange forskjelige kulturer. Kurdere som bor i Iran har også ulike kulturer , men trives godt sammen. Selv om kulturen overføres ved et barn og unge lærer den av de eldre, vil den hele tiden være i forandring.
Jeg har en egen kultur. Jeg kunne ikke akseptere den kulturen som mine foreldre hadde. Jeg ignorerte mange ting som jeg ikke kunne trives med.
Når jeg tenker på kurdisk og norsk kultur,ser jeg mange ulikheter. Vi bør forstå og skille mellom kultur og samfunn. Det finnes også mange meninger om hva et samfunn er? Man kan beskrive det som en gruppe av mennesker som lever sammen innen et begrenset område.
Jeg tror at i løpet av de siste tiårene har ca. 200,000 mennesker fra ulike kulturer og med innvandrerbakgrunn bosatt seg i Norge. Jeg er en av dem som skiller seg fra andre mennesker på viktige områder, for eksempel i språk, religion, matvaner eller tradisjoner. I det moderne Norge har vi mange muligheter til å integrere oss med norsk kultur.
Folk kan ha sin pivate religiøse tro uten oppsøke kirken, moskeen og templet.
Interessen for andre religioner og andrelivssyn enn kristendommen øker. Nå kan vi snakke om en økende, religiøs som heter pluralisme. Og for mange har vitenskapelige verdensbilder og humanisme tatt over for en religiøs forklaring på livet. Selv om vi har andre verdier, andre vaner og andre knuskaper, kan vi leve sammen påriktig måte
Av:Alan Omarzada

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر