پنجشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۱

Sola og vinden!



Eventyr

Sola og vinden

Det var en gang , sola og vinden diskuterte med hverandre.
Sola fortalte vinden:” jeg er sterkere enn deg”, og vinden fortalte sola:” jeg er sterkere en deg.” 

Til slutt bestemte begge to for å konkurrere med hverandre.
Da tenkte på konkurranse kom en mann plutselig på veien, og han hadde på seg ei jakke.
”Jeg kan ta av jakka hans,” sa vinden.
” Du kan begynne,” sa sola.
Vinden begynte å blåse. Det blåste under jakka hans så sterkt som mulig.
Mannen forstod at vinden vil ta av jakka hans, og det var mulig at han kanskje ville miste jakka si, og han holdt den fast.
Vinden prøvde å ta av jakka hans men kunne ikke gjøre noen med jakken hans.
Da vinden ble trett og matløs, så vinden på sola og fortalte at mannen var veldig sterk og tøff.
” Selv om jeg prøvde mye, kunne jeg ikke ta av jakka hans ,” sa vinden.
”Jeg skal forsøke,” sa sola.
Sola begynte å skinne. Solstrålene skinte over mannen. Han ble varm av sola.
Mannen som prøvde å holde fast jakka si så fast som mulig for noen minutter siden, forstod at været ble endret, og han så på sola og forstod at vinden ble stoppet.
Han følte seg trygg. Været ble varmere og warmere.
Han tenkte at han ikke trenge jakka si.
Han tok av jakka si og holdt den i hendene sine.
Vinden forstod at den ikke kunne tvinge å nå en ting og forstod at sola skinner solstrålene sine over alt uten forpliktelse og forventning.
Vinden forstod at , sola var mye sterkere enn han.
Oversetter: fra farsi til norsk  av Alan omarzada

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر