Den kurdiske nasjonen er en av de
eldste i Midtøsten. Den befinner seg i området vi kjenner som sivilisasjonens
vugge. Ulike religioner i Kurdistan vitner om en urgammel historie. En av disse
religionene er ezdi, som kanskje er en
av de eldste religionene i verden. Denne religionen har sine røtter i
Mithra-religionen. De fleste ezidiene lever i to områder i det nordlige Irak
(Sør Kurdistan); i Lalishdalen nord for Mosul, og i et område rundt
høyfjellsplatået Jebel Sinjar sørvest for Mosul. Det bor også ezidier i Syria,
Tyrkia, Iran, Russland og ellers i diaspora rundt om i verden. Det finnes ingen
offisielle tall på den ezidiske befolkningen, men flere kilder opererer med
tall over 2000.000.
Ezidiene har befunnet seg mange år i de stedene..Mange muslimer og
kristne beskriver ezidiene som satanister, men ezidiene selv aksepeterer ikke
en slik definisjon. Stemplet som "vantro", har ezidiene vært utsatt
for mange overgrep gjennom historien.
Ifølge historikere var ordet
satanist en beskrivelse brukt om folk som
fremdeles dyrket den gamle troen.
For ezidiene er ikke Satan en fiende
av menneskeheten, men engelen nærmest Gud.
Noen historikere fører religionen
tilbake til Yazid, sønn av Muawiyah, men ezidene selv avviser denne teorien.
.........
Historikeren Dr. Ali Sultani fra
Øst-Kurdistan hevder at ordet ezdien har sitt utspring i de gamle religionene i
Mesopotamia.
"Dette
ordet viser til guden denne hellige religionen var knyttet til på den tiden i
Mesopotamia. Hver religion hadde sin egen guddom som Gudinne, Guds natur osv. Folkene
trodde på gudene og respekterte dem. "
Blant ezidiene har Mir høy rank og
kan organisere det administrative og politiske livet i stammen. Jeg har hatt
intervjuer med Mir om Yezidiene, han presenterte Shekhan by og ezidienes
historie veldig godt, og understreket at ezidiene er en kurdisk folkegruppe.
Mir sier :
"Etter at muslimer og kristne har
bosatt seg her, ser vi ingen diskriminering mellom oss, og vi gleder oss sammen
. Å være i en kirke av kristne, i en moske av muslimer eller i et tempel av
ezidier viser at vi lever sammen i fred, og alle går til sine hellige steder i
full frihet og fred. "
Som vi har nevnt har ezidiene bosatt
seg forskjellige steder i Midtøsten, og flest lever i Balochistan i Iran.
Me and Mir
Dr . Ali sier:
"ezidiene i Balochistan har på grunn
av geografiske forskjeller en litt annen kultur enn ezidiene i Irak, men
religionen er den samme."
Ezidisamfunnet er et lukket samfunn,
det betyr at de ikke tillater andre mennesker å oppta deres religion eller
gifte seg med dem. Ezidismen har ingen egentlige hellige skrifter, og har
derfor ikke hatt det vernet mot muslimsk forfølgelse som gis til «bokfolk». Det
finnes likevel skriftlige tradisjoner og håndbøker, hvorav noen er oversatt og
utgitt på vestlige språk, heriblant Kitêba Cilwe (Åpenbaringen) og Mishefa Reş
(Den svarte boka).
Ezidiene respekterer også de andre religionene, men de forteller aldri
hemmelighetene i sin religion til andre .
Eezidiene tror at verden ble skapt
av fire hovedelementer: vann, luft, jord og ild. Ezidiens hovedtempel ligger i
Lalishdalen, 15 km fra Shekhan by. Alt etter sine finansielle muligheter
foretar ezidiene pilegrimsreiser til Lalishtempelet hvert år. Selv om islamske
styrende har vært motstandere av religionen, og på grunn av dette har drept
mange ezidier har de beholdt sin religion, og beskyttet egen kultur. Saremi
Kurd var den første som forsvarte sin egen
stamme mot angrepene fra Shah Ismail Safavi. Sarem var den viktigste stammen til
ezidiene på den tiden.
Dr. Ali sier :
"Dette er nevnt av historikerne i
Alem Aray Abasi og Alem Aray Shah Ismail-bøkene. Saremi Kurd var den første som
forsvarte sin egen stamme mot angrepene fra Shah
Ismail Safavi.
Folkemord mot ezidiene ble også begått
under det Ottomanske rikets styre; ezidiske barn
ble drept av ottomanske soldater og mange av
mennene og kvinnene ble tatt til fange. Templer
og andre ezidiske hellige steder ble brent.
Feiringene til ezidiene har blitt
registrert i kalenderne til Mithra og -Zoroaster-religionene .
Det viktigste religiøse ritualet er
en årlig pilegrimsferd til sjeik Adis grav i Lalish i de siste dagene i juli. Feiringen
varer fire dager.
Ezidiene tror at dette var dagen sjeik Adi avslørte
hemmeligheten til ezidismen til en utvalgt
gruppe på førti personer. De respekterer dagen og på grunn av den faster mange i 40 dager. Fasting
er ikke obligatorisk for alle ezidier, men det er obligatorisk for de åndelige
og religiøse menneskene.
En dag før feiringen lager ezidiene
bål om kvelden for å velkomme feiringen. De bruker olivenolje og en veke for å
lage bål. De tenner bål over de hellige stedene inni og rundt tempelet. Deretter danser de på
tradisjonell måte på Sjeik Adis gravsted.
I løpet av feiringen, spiller de musikk og danser rundt hellig vann
(Kni Spi).
Etterpå lager tjenerne i tempelet mat til gjestene. De lager en tradisjonell
mat som heter Smat, og de serverer gjestene frokost og middag .De slakter mange
sauer og gir mat til fattige mennesker. Hver person som reiser til Lalishdalen,
bør besøke hellige steder som gravmælene til sjeik Adi, Zemzem vannet og andre hellige personer og
steder. Selv om denne feiringen er den viktigste for ezidiene, har de
også andre feiringer i løpet av året, som høstfest, Cejna Cemaiya og vinterfest
.
Alan sier:
" her er lalish tempel . Til
Lalish tempelet kommer ezidier fra hele verden som pilegrimer. På hoveddøra er
det en tegning av en svart slange, og inne i tempelet er det mange hellige
steder, som sjeik Adis grav og Zemzem vannet som
strømmer ut av en hule i tempelet"
.
Feqir Shemo sier :
" Dette er sjeik Adis tempeldør. Hver ezidi
som vil gå inn tempelet gir almisser. De går inn i tempelet for å utføre hajj
og pilegrimsferd til sjeik Adis grav og andre hellige steder. De ber også til
Gud i tempelet."
"Dette er vår
feiring, og vi har kommet fra Shingal for å feire midtsommeren sammen med andre
ezidier som har kommet fra diaspora rundt om i verden. Denne feiringen er en
ezidisk og kurdisk fest, og vi har kommet hit for å be til Gud for alle
martyrene som har blitt drept opp gjennom
historien." (14. august 2007 ble det
hittil alvorligste angrepet på ezidier gjennomført i Sinjarområdet sørvest for
Mosul. Bombene drepte over 500 mennesker og såret enda flere).
"Menneskene
som er ezidier og kurdere kommer hit for å utføre hajj. Alle ezidiene kommer
hit fra forskjellige steder for å feire dagen sammen "
"Denne
feiringen er festen vår, og jeg gratulerer alle ezidier med dagen,spesielt i
Kurdistan og i kurdiske diaspora rundt om i verden.
Ifølge Spiross har ezidismen sin rot
i manikeismen, og andre religioner som zoroastrisk tro, islam og kristendom har
også påvirket den.
Ezidiene,
som andre kurdere ble massakrert
av Saddam Husseins
styrker. De fleste av dem måtte å flytte
til andre steder, som Tyskland og andre land i Europa.
Ezidiene har kjente personer som Feleknas Uca. I 1999, 22 år gammel, ble
hun valgt inn i Europaparlamentet til den femte av seks plasser for Partiet for
Demokratisk Sosialisme.
Med det vellykkede
kurdiske opprøret i det sørlige Kurdistan ble parlament og regjering etablert,
og ezidiene kunne for første gang sende sin representant til det kurdiske parlamentet.
Tradisjonalisme
betyr at en aksepterer gamle skikker og kulturer uten å tenkeog vurdere
hvilke av dem som er positive eller negative. Det vil si at individet
aksepterer tradisjonen og følger den ukritisk, kun fordi foreldrene og
stamfedrene deres gjorde slik i gamle dager.
Viljen
til å akseptere den gamle troen og de gamle tradisjonene kan kanskje være der
fordi noen av menneskene ikke klarer å tenke utenfor de gamle tankemønstrene.
De har en tendens til å frykte forandring og aksepterer derfor det eksisterende
status quo. Et av de viktigste eksemplene på denne feilslutningener problemetmed at folk er vant til å gjenta visse handlinger og handlingsmønstre
ukritisk. Selv om de vet at atferden ikke er riktig og akseptabel, gir de seg
selv en lisens/tillatelse til årepetere
atferden fordi de tror at de har rett.
Denne
feilslutningen ligger til grunn for mange av de vanskeligste og mest
innflytelsesrike faktorer som vaner, sosiale normer og verdier som former
samfunnet. Tradisjonen i seg selv er ikke stygg og ubehagelig, men
tradisjonalistiske feilslutninger oppstår når en gruppehar oppfattet feilene i disse skikkeneog gamle kulturene, men likefullt fortsetter
på samme måte og prøver ikke å forandre seg. Den eneste grunnen til at de
fortsetter å følge de gamle og feilaktige tankemønstrene, er at de ønsker å
fortsette stamfedrenes skikker.
Når
de fortsetter de gamle og feilaktige vanene, skaper de problemer for samfunnet.For eksempelbor noen av disse menneskene i moderne samfunn, men de vil leve etter
gamle regler og skikker,uten å tenke på
at samfunnet har forandret seg. De bør endre seg selv også.
Et annet eksempel som jeg har opplevd, er i
forhold til livsstilen som enkelte av innvandrerne og flyktningene, som har
bosatt seg her i Norge. Noen av dem lever etter samme skikker og kultur
som de hadde i hjemlandene sine, uten tilå vurdere det positive og negative i disse kulturelle trekkene. Dersom
en motsetter seg meningene deres eller vanene og skikkene deres, regnes man som
en som ikke har verdier og etikk. Noen innvandrere og flyktninger tenker
dessverre generelt sånn.For eksempel er
jeg kurdisk ogkjenner derfor godtkurdiske skikker og kurdisk kultur. Til tross
for at noen av de kurdiske kvinnene jobber med kvinners rettigheter i
kvinneforeningene her i Norge, klarer de ikke å gå utenfor sine skikker. De er
fastlåst i en feilaktig kulturell ond sirkel. Mange av menneskene som jobber i
kvinneforeningene tilhører den gamle generasjonen, og de ønsker ikke å
integrere seg i det moderne samfunnet. Barna og medlemmene deres tilhører en
annen generasjon. De unge menneskene ønsker å integrere seg, men de kan ikke på
grunn av de menneskene som holder fast ved gamle skikker.
De
kan heller ikke utnytte de mulighetene som de har her i Norge. Selv om flere av
menneskene og familiene vil integrere seg i det moderne samfunnet,tør de ikke gå ut av fryktfor baktaling og utstøtelsefra de andre i sin egen folkegruppe.
Jeg
kan si at de menneskene som holder på den gamle troen, og de som også frykter
baksnakking fra andre, kommer aldri til å kunne integrere seg i det moderne
samfunnet. I deres samfunner har man opplevd mye dårlig mot kvinner, som
undertrykkelse og vold i religionens, skikkenes og familieærens navn.
Etter
min mening kan man vurdere situasjonen og kulturen sin i lys av det moderne
samfunnet. Personen kan gi slipp på gamle eller feil skikker og tradisjoner for
å kunne bedre familiens situasjonog integrere seg i det moderne samfunnet .
Alle
bør forstå at reglene som organiserer samfunnet og familien forandrer seg hele
tida. Hvis de eldre menneskene ikke vil integrere seg i det moderne samfunnet, kan
den yngre generasjonen få lide.
آیا ریکی عرفان است
یا تکنیکی برای درمان ؟ هم يک هنر شفا و طب مکمل است و هم يک روش و مسير پيشرفت معنوی
است. برخی فقط روی يکی از اين دو مورد تمرکز می کنند به گونه ای که بعضيها اون رو فقط
به عنوان يک روش انرژی درمانی ...
ريکی چیست؟
ريکی به مفهومی که
در اينجا از اون استفاده می شه، هم يک هنر شفا و طب مکمل است و هم يک روش و مسير پيشرفت
معنوی است. برخی فقط روی يکی از اين دو مورد تمرکز می کنند به گونه ای که بعضيها اون
رو فقط به عنوان يک روش انرژی درمانی و بعضی هم اون رو فقط به عنوان يک راه معنوی تدريس
می کنند که شکی نيست هر دو و هر کدام از آنها ريکی است.
در غرب و جا هايی
که ريکی از غرب وارد آنها شده (اکثر کشورها) به ريکی بيشتر به عنوان يک سيستم انرژی
درمانی نگاه می شه و ارزش "اصول ريکی" و مراقبه ها زياد درک نمی شد و حتی
سمبلهای ريکی که به عنوان ابزاری برای شاگردان نوآموز هستند و اوسويی (بنيانگذار ريکی)
اون رو به شاگردانی که کار با انرژی براشون سخت بود و وقت تمرين نداشتند می داد تا
برای اوايل کار بتونن انرژيشون رو بيشتر و بهتر متمرکز کنند رو جزو اصلی ريکی می دونستن
و حتی سعی در مخفی نگه داشتن و تقدس دادن به اونها می کردند.
از طرف ديگه اصطلاح
ريکی برای انرژی که تمام اطراف ما رو گرفته و يکی شدن با اونهم به کار می ره و نبايد
اين دو کاربرد رو زياد با هم اشتباه کرد. لازم به ذکره که Reiki از Rei و Ki تشکيل شده که Rei يعنی "جهانی"، "کائناتی"
و "الهی" و Ki يعنی روح و انرژی (نيروی) حياتی (معادل
"چی" در طب چينی و "نا" يا "رمق" در طب سنتی ايرانی
و Vital force در همئوپاتی)
پس می شه ريکی رو
انرژی حياتی کيهانی يا انرژی الهی ترجمه کرد و يا آنطور که برخی می گويند "انرژی
نيروی حياتی که زندگی را می سازد". اين دو حرف ژاپنی در کنار هم مفهوم يکی شدن
روح و انرژی ما با روح و انرژی جهان هستی را می رسانند .
ريکی در تمام سطوح
از جمله سطوح مختلف جسمی، روحی و احساسی کار می کنه و به نظر می ياد شبيه همون چيزيه
که در گذشته های دور در اسلام، مسيحيت، بوديسم، شينتوييسم و هندوييسوزە دەرمانی ، رەیکی