سه‌شنبه، تیر ۳۱، ۱۴۰۴

ادامە فصل پنجاە وسوم: تداوم زبان، نماد و آیین در تمدن‌های کوهستانی کوردستان

 

مقدمە داستان:

همان روز در درسیم، رۆژین با دستی لرزان،   چند مقالەای دیگر از فولدر چرمی کوچکش را بیرون آورد و با نگاهی فروتنانه به سوی پیر روشنا و هیوا گرفت:

« اینها مقالاتی هستند کە نوشتم، فعلا کە وقت است این دوتا کە یکی دربارە نقش زنان در آیینهای کهن کوردستان  و دیگری هم ادامهٔ مقالهٔ قبلی‌ام است... دربارهٔ زبان، نمادها و آیین‌های تمدن‌های باستانی کوردستان، مخصوصاً سومریان... می‌خواستم با شما در میان بگذارم، شاید چیزی از چشم من پنهان مانده باشد

متن مقاله سووم: تداوم زبان، نماد و آیین در تمدن‌های کوهستانی کوردستان – با تمرکز بر میراث سومریان

نویسندە: رۆژین هۆزات  باستان شناس مستقل 

چکیده: میراث فرهنگی کوردستان از دیرباز در دل کوهستانهای زاگرس شکوفا شده و همچون آتشی زیر خاکستر، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. در این میان، تمدن سومر که خاستگاهش در جنوب بین‌النهرین بوده اما ارتباطات زبانی و فرهنگی فراوانی با نواحی شمالی و کوهستانی داشته، نقشی بنیادین در شکل‌گیری زبان، نمادها و آیین‌های معنوی اقوام کورد ایفا کرده است. این مقاله با نگاهی تطبیقی و زبانی، تداوم باورهای کوه‌نشینان امروز را با گذشتهٔ دور سومری، گوتی، هوری و هیتی پی می‌گیرد.

 پیوندهای زبانی: از سومری تا کوردی امروزی

زبان سومری، زبانی پیوندنیافته (Isolate) است، اما پژوهشگران از اواخر قرن بیستم به شباهت‌های واژگانی و نحوی جالبی با زبان‌های شمال زاگرس پی برده‌اند. به گفتهٔ کریسپو و هارو (Crispo & Harrow, 1994)، برخی ریشه‌ واژه‌های کوردیِ سورانی و کرمانجی با واژه‌های سومری تطابق آوایی و معنایی دارند. به‌طور مثال واژهٔ "ژین" (زندگی) در کوردی، بسیار به "zi" در سومری شباهت دارد. همچنین نام‌های جغرافیایی چون "تگره/تیگره" (Tigris) برگرفته از ریشهٔ مادی و سومری "Idigina" است.

نمادشناسی: از مار و شیر تا طاووس  وملک طاووس

نمادهای حیوانی در فرهنگ سومری نقشی آیینی داشتند. مار به عنوان مظهر تولد و تجدید حیات، و شیر به عنوان قدرت و نور. این نمادها بعدها در آیین ایزدی، یارسان و مهری باقی ماندند. ملک طاووس، فرشته‌نگهبان ایزدیان، آمیزه‌ای است از نماد پرندهٔ مقدس، نور، و اقتدار. به باور برخی پژوهشگران نظیر جولیان ریوز Julian Reeve) , 2006،) طاووس نماد خورشید در آیین میترایی بوده که از فرهنگ سومر، هیتی و ایلامی نفوذ یافته است.

 آیین‌های انتقالی: نیایش خورشید، آتش و آب

سومریان سه عنصر اصلی طبیعت را مقدس می‌دانستند: خورشید (Utu)، آب (Enki) و آتش (Girra). نیایش‌های طلوع و غروب خورشید، غسل‌های آیینی در رودخانه و روشن کردن آتش در معابد، همگی بعدها به‌گونه‌ای دیگر در آیین‌های کوردی نظیر ایزدی، یارسان، علوی و حتی عرفان اسلامی نمود پیدا کردند. به‌ویژه رسم روی‌گرداندن به خورشید هنگام نیایش، در میان ایزدیان و علویان هنوز زنده است.

تداوم فرهنگی در فستیوال‌ها

فستیوال‌های فصل برداشت، جشن آتش، و آیین‌های تحویل سال (نوسارد/نوروز) در سنت سومری و هوری شناخته شده‌اند. فستیوال آکیتو (Akitu) در سومر که نماد پیروزی نظم بر هرج‌ومرج بود، در نوروز امروزی کوردها همچنان با مشعل و آواز و آیین‌های کوهستانی گرامی داشته می‌شود.

نتیجه‌گیری:

فرهنگ بومی کوهستان‌های کوردستان نه‌تنها بازمانده بلکه حامل سنت‌های پیچیده و معنابخشی از سومر، گوتی، هیتی و ماد است. تداوم این فرهنگ نه صرفاً از راه زبان و خط، بلکه از طریق آیین، نماد، موسیقی و حافظهٔ جمعی حفظ شده است. امروز، بیش از هر زمان دیگر، بازشناسی این میراث معنوی می‌تواند بستری باشد برای بازسازی هویت بومی در برابر ماشین همگون‌سازی مدرن.

منابع:

  • Kramer, S.N. (1963). History Begins at Sumer. University of Pennsylvania Press.
  • Reeve, Julian. (2006). Symbols of Power in Ancient Kurdistan. Middle East Historical Review.
  • Crispo, M. & Harrow, J. (1994). Sumerian Echoes in Zagros Dialects. Journal of Comparative Linguistics.
  • Van De Mieroop, M. (2007). A History of the Ancient Near East ca. 3000–323 BC. Wiley-Blackwell.
  • Izady, Mehrdad R. (1992). The Kurds: A Concise Handbook. Taylor & Francis.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر